fbpx

Головна | Блог | Битва за виборців: До чого вдаються політики в Facebook

27 Лютого 2019
Битва за виборців: До чого вдаються політики в Facebook

Близько тижня тому топ-менеджмент Facebook заявив, що посилить контроль за українською передвиборчою рекламою. Мотивують очільники соціальної мережі це одразу кількома вагомими аргументами.

 

По-перше, пам’ятаючи досвід щонайменше американських виборів, не хочуть допустити міжнародного втручання в виборчий процес навіть на віртуальному рівні. По-друге, хочуть бути впевненими в особистостях тих, хто запускає таку рекламу. Що запускає в Україні процес верифікації, про який ми вже раніше писали — адміністратори сторінок мають підтвердити своє громадянство, походження коштів і свій зв’язок із тим, кого представляють. Тобто це новий, офіційний рівень реклами в соцмережах в нашому житті.

 

З одного боку, виникає логічне питання — чому ж Facebook не визрів до такого рішення раніше? До виборів залишається всього місяць. З іншого боку, чому вирішив взагалі звернути увагу на Україну?

 

Спеціалісти Asper Consultants проаналізували основні ходи передвиборчих кампаній основних опонентів в FB і розповідають, що відбувається на «соціальному» полі бою.

 

«Ти не пройдеш!»

Цікаво, що ім‘я Андрія Садового не фігурує здебільшого навіть в топ-5 кандидатів в жодних з передвиборчих рейтингів. Тим не менш, чомусь на ньому зосереджено чимало антикампаній в Facebook.

 

Наприклад, сторінки на кшталт «Я Садовий, а ти ні», «Садомен» та інші начебто в комічному тоні ведуться від ім‘я самого кандидата. Однак в той самий час очевидно працюють проти нього (хоча важко не оцінити креатив окремого контенту). За сприяння менеджменту ФБ такі дії стануть просто неможливими. Що, в цілому, справедливо.

 

 

Але разом з тим можуть зникнути і численні клони офіційної сторінки Андрія Садового. А ще й чорний піар на свою користь використати вже не вдасться. Тож, насправді Facebook ставить українським політикам дуже філософське питання — а чи взагалі вони зуміють грати за правилами?

 

«Я на це не підписувався»

Навряд чи вони зуміють грати за правилами. Та за традиціями української політики, будуть шукати можливість грати в «сірій зоні» на грані фолу — офіційно нічого не порушуючи, але й не будучи досконально чесними.

 

Один з яскравих прикладів такої «сірої» технології — неочікувана поява в рядах прихильника певного політика в ФБ. Скористатись нею вже встигли Анатолій Гриценко і Володимир Зеленський.

 

До Зеленського, наприклад, перекочували десятки тисяч підписників… Міхаіла Саакашвілі. Групи, які раніше декламували підтримку екс-губернатору Одеської області перейменувалися на честь грози «95-го кварталу».

 

 

Доволі іронічно, враховуючи минуле Саакашвілі і власника телеканалу, яке обрав Зеленський за рідний дім.

 

Не погребував таким способом і Анатолій Гриценко. Щоправда, його digital-піарники пішли дещо іншою доріжкою. Вони викупили не групи, а сторінки, завдяки чому тепер неможливо з`ясувати, кому «належали» підписними раніше.

 

Це здійснюється завдяки функції FB із «зв’язання сторінок». Так як повністю перейменувати саме офіційну сторінку, а не групу неможливо за політикою сайту (і навіть задля транслітерації доводиться відправляти численні апеляції), то найкращий спосіб об’єднати дві різних сторінки в одну. Для цього достатньо, аби вони мали одного й того ж адміністратора. Після об`єднання сторінок, один із її старих клонів знищується, а нова сторінка автоматично отримує всіх підписників попередньої версії.

 

Тож, чимало користувачів соціальної мережі із подивом почали звертати увагу, що бачать у своїй стрічці сторінки, які й рука б не піднялась «лайкнути». Що ж, варто визнати сумну істину — продається все. Тепер прийшла черга продаватися і ФБ-сторінкам.

 

«Вирощені на фермі»

Україна з давен славилась своїми фермами. А тепер може славитись ботофермами. Практично жоден з ключових кандидатів не цурається цього перевіреного способу.

 

Звісно, боти вже не ті — все частіше вони мають ознаки хоч якоїсь мінімальної відкритої активності на сторінках. Там запостять глибокий статус про стосунки, тут фото квітів, десь перепост зроблять. Періодично трапляються і боти «попереднього покоління» без зображення обличчя на фото профіля (прапор, тризуб, котик — найпопулярніші візуалізації). Але ж на різних ботів різний прайс. Еволюція коштує грошей.

 

 

Що може вдіяти з цим Facebook зі свого боку? Хіба що банально «банити» такі акаунти. Під час виборів в США, і ще раніше, в 2014 році, від таких дій постраждало чимало представників сумнозвісної ботоферми Ольгіно. Чи піде менеджмент компанії на такі кроки нині? Офіційно про це не заявлялось, але якщо за український сегмент візьмуться таки серйозно, то і ряди фіктивних прихильників можуть всерйоз прорідитися.

 

Що ж, битва за президентське крісло триває. А ми тим часом запасаємось попкорном і готуємось спостерігати за тим, як FB вчить українських маркетологів і smm-ників грі за правилами.

 

А для тих, хто надає перевагу органічному просуванню і якісному контенту, компанія Asper Consultants завжди має комплексні рішення.