fbpx

Головна | Блог | Хто заважає будувати: держава чи самі забудовники?

28 Березня 2019
Хто заважає будувати: держава чи самі забудовники?

У проблемах стосунків між державою і забудовником як правило страждають пересічні громадяни, які бажають інвестувати в доступне житло. Чому ж виникають ці проблеми і яким чином можна покращити процеси містобудування на етапі отримання дозволів на будівництво?

За даними ГО «Офіс ефективного регулювання», сьогодні більшість відмов забудовникам в ДАБІ у видачі дозволу на будівельні роботи пов`язані з неналежним оформленням та нестачею проектної документації.

 

 

Вже на цьому етапі між девелопером і владою виникає конфлікт. Забудовники часто наголошують на ускладненому процесі оформлення і подачі всіх необхідних документів, а держава — на невиконанні всіх зазначених умов.

 

Єдиного «винуватця» немає. Дійсно, нині не існує вичерпного переліку обов’язкової документації. Від девелопера до девелопера список змінюється. Що потенційно не лише сприяє появі корупційних схем, а й гальмує ринок.

 

Валерія Дударенко - Asper ConsultantsНе всі процедури отримання документів мають свій твердий формат – точний перелік документів, строки і етапи процедур, – розповідає партнер компанії Asper Consultants Валерія Дударенко. – Наприклад, у випадку вводу об’єкта в експлуатацію для отримання сертифікату можуть запитувати не лише акт готовності об’єкту до експлуатації, а й інші документи, причому, напряму законом їх перелік не встановлено. Існує стара норма, яка дозволяє запитувати додаткові документи, яких частіше за все може не бути, бо вони не вимагалися законом на попередніх етапах. З іншого боку, великий нюанс, який досі не вдається усунути – невідповідність зазначень передбачених класифікатором будівель і споруд у дозвільній і проектній документації.  Це теж дає простір для формальних відмов девелоперам на наступних етапах.

 

Але, як вже зазначалось, часто сам забудовник подає проектну документацію не в тому вигляді, як вимагає від нього ДАБІ. Тут мова не про зловмисні помилки, а про довгу «роботу над помилками», яку необхідно провести, перш ніж всі папери буде затверджено органами влади.

 

Здебільшого це свідчить про невисокий рівень компетентності проектних організацій, які розробляють документацію. Сьогодні за такі порушення для проектувальників передбачено лише штрафи у 2000-3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Які так і не мотивують ставитися до своєї роботи більш відповідально.

 

Цікаво, що в той самий час для посадовців ДАБІ, які затверджують проекти, що мають відверті порушення відповідальності не передбачено взагалі. Як і за неправомірну відмову у видачі дозволу.

 

Однак сам закон наразі залишає місце для маневрів як забудовникам, які бажають оминути деякі його кути, так і посадовцям, які можуть шукати особистої вигоди.

 

Давно вже час привести у відповідність всі містобудівні норми і законодавство, аби мати сучасну і ефективну систему, – каже Валерія Дударенко. – Частину державних будівельних норм оновили, а згодом їх дозволили не використовувати. Це призводить до того, що нові ДБН просто не працюють. Така ситуація недопустима, тому необхідно якомога швидше узгодити всі нормативні акти на першому етапі.

 

Тож, перш за все, центральною проблемою залишається відсутність процедури щодо планування і забудови міст.

 

З цієї точки зору — відповідальність лежить на державі. Так як від її подальших кроків залежить розвиток всієї галузі.

 

З іншого ж боку, свою частку відповідальності все ж таки має і забудовник, так як він подає від себе певні соціальні запити до держави. Але, звісно, для налагодженої роботи всіх процесів необхідне рівноправне партнерство між владою і девелоперами. Саме це і є запорукою задоволення інтересів пересічних громадян.