fbpx

Головна | Блог | Лобіювати лобістів: Чому українці не довіряють GR

19 Березня 2019
Лобіювати лобістів: Чому українці не довіряють GR

Цього року в Києві вже вдруге нагороджували лобістів за досягнення у сфері GR. Government Relations, галузь, яка відповідає за налагодження діалогу між суспільством, бізнесом і владою, відносно нове явище для України. Які ж у нього перспективи розвитку і які упередження гальмують цей розвиток?

Лобізм в Україні

Загалом сьогодні вирізняються два окремі терміни – Government Relations і лобізм. Фактично GR – це і є сама сфера, а лобізм – її інструмент.

 

На Заході ця галузь розвивається активними темпами. А от в Україні залишається явищем новим і часто до кінця незрозумілим українцям. Про це свідчать результати опитування, здійсненого в 24 регіонах України.

 

Лише 10% опитаних відповіли, що точно знають значення терміну лобізм, в той час, як 31% такий термін чули, але не впевнені, що знають його правильне визначення, а ще 59% – точно не знають.

 

Попри значну долю необізнаності чи невпевненості, 27% респондентів віднесли поняття до… легалізованого виду корупції. Тим не менш, 30% все ж таки вважають лобізм цивілізованим діалогом і інструментом впливу на владу, 43% не змогли віднести своє розуміння до жодних з категорій.

 

Майже однакова кількість тих, хто вважає реалізацію інтересів громадян через вплив на органи державної влади позитивним і негативним явищем (13% і 14% відповідно). Однак 50% вважають, що характеризувати це явище можна лише в залежності від його цілей і конкретної ситуації. 23% не змогли відповісти на це питання.

 

Разом з тим, 30% опитаних підтримала ідею легалізувати і чітко регламентувати роботу лобістів в Україні. Ще 22% відкидають таку можливість, а майже половина респондентів, 48%, знов завагалась із відповіддю.

 

Цифри не надто оптимістичні. Але логічні, вважає юрист компанії Asper Consultants Валерія Дударенко:

 

Валерія Дударенко - Asper ConsultantsНайбільша проблема сьогодні – це досить низький рівень обізнаності українців в тому, що ж таке GR і лобізм. Вони просто не вірять в те, що хтось готовий просувати і захищати їх інтереси. З іншого боку, в українському бізнес-середовищі вже давно склалась модель “кожен сам за себе”. Тобто бізнес-гравці практично у всіх галузях не бажають об’єднуватись навіть заради власних інтересів. Дуже рідкісне виключення, яке, певно, і підтверджує правило – аграрна сфера, де виробники об’єднуються на базі спільних інтересів і взаємовигідних стосунків.
У владі ж лише зараз починають приходити до необхідності задіяння GR. Наприклад, Кабінет Міністрів змушений мати власного лобіста для представлення інтересів виконавчої влади у Верховній Раді. А от на рівні міської влади досі жодних зрушень не відчутно. Хоча Київ вкрай потребує лобістів, найбільше у сфері містобудування. Та досі такі спеціалісти замінюють забудовниками “своїми” людьми на посадах чиновників.

 

З огляду на те, що галузь молода, можливо, їй просто не вистачає саме лобізму – попри адвокації ідей громади чи бізнесу, себе GR-спеціалісти сьогодні не лобіюють?

 

Лобіювати лобіста

На жаль, частина українського лобі сьогодні дійсно залишається в тіні. І без чіткої регламентації ця тінь дійсно іноді може працювати на корупційні інтереси. Але й на законному рівні легалізація лобі може не спрацювати, каже Валерія Дударенко:

 

Навряд чи законопроекти чи регуляція зможуть подолати корупцію в даній сфері. Найперший крок – це дати українцям зрозуміти, запевнити їх в тому, що можна просувати чиїсь інтереси, можна досягати важливих соціальних результатів не лише заради вигоди, а заради ідеї, заради створення громадянського правового суспільства. Це мають усвідомити всі громадяни, депутати і бізнесмени. Тому сьогодні важливо працювати над вихованням цієї ідеї у суспільстві.

В умовах сьогоднішніх реалій Україна неабияк потребує саме GR-спеціалістів. Адже роками тут, на пострадянському просторі, не могло йти і мови про діалоги між суспільством і бізнесом, бізнесом і владою чи тим більше суспільством і владою.

 

Нині ж поява здорової конкуренції у цій сфері, створення запиту на послуги лобізму, набуття самими спеціалістами успішних кейсів можуть змінити не лише галузь, а й бізнесові, політичні і суспільні процеси. А чи не найбільше Україна потребує цього на міжнародному рівні.

 

Адвокація ідей, лобізм стосується не лише внутрішніх, а й зовнішньополітичних і економічних процесів. Успішні спеціалісти в цій сфері мають представляти інтереси України на міжнародній арені – від її поточних політичних інтересів до просування країни як потенційного партнера і постачальника товарів.

Створення і поступове збільшення в чисельності членів “Української асоціації професіоналів у сфері GR та лобістів” свідчить про те, що позитивні зміни вже відбуваються. Залишається лише донести це до суспільства, бізнеса і влади вдалими якісними кейсами.