fbpx

Головна | Блог | Законопроекти щодо лобізму: який з двох переможе

13 Грудня 2017
Законопроекти щодо лобізму: який з двох переможе

Як і обіцяли, ми підготували інфографіку з порівняльним аналізом двох проектів законів щодо лобістської діяльності, які зараз знаходяться на розгляді комітетів у Верховній Раді України. Наступного року, напевно, один з них буде прийнято. Проте проекти принципово різні. У чому їх особливості – ми запитали в юриста Asper Consultants, Валерії Дударенко:

Об’єкт лобізму

Існує дві теоретичні концепції щодо об’єкту лобізму. Згідно першої – це орган влади, згідно іншої – документ, що регулює правовідносини. Як на мене, то комунікація має відбуватись з представником органу щодо нормативного документу, тому безпосереднім об’єктом є перший, а загальним – другий.

Методи

За першим проектом закону передбачено комунікацію в рамках вже фактично інсуючих механізмів.Тобто будь-хто може ознайомитись з проектом закону на сайті Верховної Ради України,  звернутись із запитом до посадової особи, самостійно розробити проект закону, проте подавати його все одно має депутат або відповідний орган. Лобіст чи компанія, в якій він працює, не є суб’єктом законодавчої ініціативи.

Другий закон більш конкретно встановлює спеціальні методи і розкриває процес лобіювання з обох сторін, а також спосіб комунікації між ними. Зокрема, він визначає можливість здійснювати діяльність з метою розробки, внесення змін чи скасування нормативних актів.

 

Гарантії

Першим законом встановлені конкретні строки, в які державні органи зобов’язані приймати участь у комунікації з лобістом.

Другим проектом передбачено більш широке коло гарантій та обов’язків зі сторони влади комунікувати у визначений спосіб з лобістом, а також відповідальність за недотримання цих вимог.

Відповідальність

Першим проектом закону передбачені лише штрафи за порушення організаційних норм. Не встановлено відповідальність за порушення порядку здійснення лобістської діяльності, оскільки в самому законі не прописано порядок її здійснення.

Другий проект закону встановлює, окрім виключення з реєстру лобістів, адміністративну та кримінальну відповідальність, для реалізації якої необхідно внести доповнення у відповідні нормативні акти (Кодекси).

 

Підсумовуючи, зазначу, що перший проект закону орієнтований на адвокацію.
Другий проект закону орієнтований на здійснення лобістської діяльності як виду господарської, тому тут більше уваги концентрується на регулюванні цієї сфери, зокрема, оподаткування. Щодо їх порівняння, на мою думку, другий проект на порядок вищий з точки зору юридичної техніки.